לילדים ולנוער

ספרים

חגואל

בספר "חגואל" או "הסיפור על סוליקה היפה ", קישרתי בין שם נעורי (חגואל)  לבין סיפור עם מרוקאי על סוליקה היפה, ששמרה על זהותה היהודית במסירות. מהו הקשר? תגלו כשתקראו. הספר כתוב בקלילות ובהומור , ומתאים לילדים בכיתות ב'-ד'. מנוקד בניקוד מסייע.

רוני קטשופ

סיפורו של רוני, תלמיד כיתה א', שנתקל בבעיה של אלימות בבית הספר.
איך הוא מתגבר על הבעיה? מי עוזר לו? ובעצם, למה קוראים לו "רוני קטשופ?"
על כל אלה תקראו בספר. מנוקד ומתאים לתלמידי כיתות א'-ג'.

לא יודע להפסיד בכבוד

כאשר ניצן מפסיד במשחק, הוא עצוב מאוד מאוד. קשה לו להשלים עם הפסד, וכדי להימנע מכך הוא מתנהג לא כל כך יפה. כך היה עד ש… קרה משהו גרוע שגרם לניצן להבין שעליו לשנות את ההתנהגות שלו. מה קרה? מה השתנה? על כך תקראו בספר.
מנוקד ומתאים לילדים בכיתות
ב'-ד'.

מה רע להיות סקרן?

שי הוא ילד סקרן בן שמונה, והוא חושב שזה בכלל לא רע להיות סקרן.ממציאים גדולים כמו בל, ואדיסון המציאו המצאות בזכות הסקרנות שלהם, וגם לו, לשי, קרו דברים מפתיעים ומרתקים בזכות היותו סקרן. רוצים לדעת מה קרה לו? על כך תקראו בספר.
מנוקד ומתאים לילדים בכיתות ב'-ד'.

ג'מבו

אבא של דני עובד כדייל במטוס. הוא טס לארצות שונות, ומביא לדני הרבה מתנות והפתעות, דני מראה לחברים, וזה כיף. אבל לא הכל כיף כשאבא עובד הרחק מהבית…למה?על כך תקראו בספר. מנוקד מתאים לילדים בכיתות ב'-ד'.

החבורה בעקבות השודד

יוריק, איה ואי מקימים חבורה סודית, ומהר מאוד מוצאים תעלומה ראשונה.בעקשנות ותוך סיכונים, הם חוקרים, אוספים מידע, יוצרים קשר עם המשטרה, ומביאים ללכידה של שודד אלים. הרפתקאות ומתח לילדים בכיתות ג'-ה'.

ספרונים

בסידרה "לקרוא בכיף" כתבתי ספרונים, ועסקתי בעריכה של שמונים ספרונים שנכתבו ונערכו לשתי רמות קריאה. הספרונים מתאימים לילדים לומדי עברית כשפה שנייה, וכן לילדים בגיל הרך דוברי עברית. הספרונים שווקו בחנויות "סטימצקי" באריזות מתנה יפיפיות.

סיפורים

כתבתי סיפורים רבים , ביניהם לסדרת "צעד צעד" שר נועדה לגילאי ראשית קריאה , לתכנית "ניצנים" – פרויקט ניסיוני ישראלי – אמריקאי להוראת עברית בגיל הרך. למקראות "חלונות", וכן לאנתולוגיה של הוצאת "עופרים" בסידרת "עת לקרוא" בה נבחר סיפורי "בדרך אל הספר"  ככותרת לספר:

שירים

פירסמתי שירי ילדים באנתולוגיה "מגרות" שבהוצאת "דני ספרים", באנתולוגיה "ספר החגים הגדול" שבהוצאת עופרים, ובמקראה לכיתות ב' של "כינרת" התפרסם השיר הקצר הבא פרי עטי:

 

עוֹלִים לְכיתה ב'

סוֹף סוֹף עלִינוּ לְכיתה בֵּית,

וְאנחנו כְּבר לֹא  הכִי קטנים בחצר,

כי הַצוּצִיקִים מֵהגן עלו לְאָלֶף כָּעֵת,

והֵם קטנים עוֹד יוֹתר….

כתבי עת ועיתונים

פירסמתי שירים וסיפורים רבים בכתבי עת ועיתונים יומיים לילדים ביניהם:
"פילון", "פילוני", "ידיעות אחרונות לילדים", "מעריב לילדים", "שני חלב".

תסריטים

"פרפר נחמד" לטלוויזיה החינוכית

כתבתי מספר תסריטים לטלביזיה החינוכית עבור התוכנית לגיל הרך "פרפר נחמד". הקישורית הרצ"ב הינה לתכנית "טובים השניים", בה יש הרחבה של האימרה "טובים השניים מן האחד" במילה בתמונה, בצליל ובצבע, והיא קוראת לשיתוף פעולה ולהתחשבות באחר.

חומרי לימוד

פיתוח, כתיבה, עריכה, הנחיית כותבים וריכוז

במט"ח – מרכז טכנולוגיה חינוכית עסקתי מעל עשרים שנה בפיתוח, בכתיבה, ובעריכה של חוברות וספרים לתלמיד ומדריכים למורה בנושאי לשון ושפה: עידוד קריאה, הקניית לשון, ראשית קריאה, עברית כשפה שנייה וכן השתתפתי בפיתוח וערכתי דידאקטית את תכנית הטכנולוגיה לבית הספר היסודי. 

לשון ושפה, עידוד קריאה והבנת הקריאה

מובן מאליו

סידרת חוברות לעידוד קריאה ולהבנת הנקרא לבני נוער, העוסקות בנושאים מעולמם של בני נוער, וברמת שפה המתאימה לגילאים צעירים. בסידרה זו  עסקתי בפיתוח ובכתיבה של מספר חוברות. כל חוברת כוללת טקסטים מגוונים, פעילויות, ואיורים.

צעד צעד

כתבתי מספר חוברות לסידרת "צעד צעד" אשר נועדה לגילאי ראשית קריאה , לכיתות הראשונות של בית הספר היסודי. כל סיפור נכתב ברמות קושי שונות, ולווה בחוברת עבודה ובה פעילויות להבנת הנקרא ברמות שונות. כל סיפור לווה בקלטת שמע שאיפשרה האזנה לסיפור.

לשון והבנת הנקרא

אשכולית

סידרת חוברות שפותחה  על פי תכנית בלשון ובהבנת הנקרא לתלמידי בית הספר היסודי. הסידרה עוסקת בהקניית הלשון בכלל, ובהקניית מיומנויות הדרושות להבנת הנקרא בפרט. כתבתי בה מספר חוברות.

מילוני החדש – מילון ישראלי לילדים

שיכתבתי ועידכנתי מילון חדש לילדים, שהיה מבוסס על "מילוני" הישן, מילון הילדים הראשון בישראל. ב"מילוני" החדש יותר מאלף ערכים מלווים בהגדרות, בהסברים ובדוגמאות וכן צילומים ואיורים. ערכים וצילומים רבים לקוחים מן המורשת היהודית וארץ ישראל. המילון פונה אל טווח הגילאים שבין הגיל הרך לכיתות היסוד, ומזמן שעות של בילוי משותף בין ילדים להוריהם.בעקבות הצלחת "מילוני החדש -מלון ישראלי לילדים" בעברית, ליוויתי את תרגומו מעברית לאנגלית.

משחקי מחשב

השתתפתי בכתיבת מספר משחקי מחשב העוסקים בלשון ובאוריינות ביניהם:
"תגלית- בעקבות המלים החסרות", "שבץ נא", "עולמו של דובי" ועוד.

 

לשון למגזר החרדי

רימון

סידרת חוברות שפותחה להוראת הלשון ולטיפוח ההבנה וההבעה במגזר החרדי, עם
הקפדה על יסודות לשון הקודש. השתתפותי בפיתוח כללה הנחיית כותבים ועריכה דידאקטית.

התמחות בפיתוח תכניות להקניית עברית כשפה שנייה

לילדים עולים חדשים
הכל חדש

עם העליה הגדולה מברית המועצות בשנות התשעים, ובואן של משפחות רבות אל ארצנו, נרתם מט"ח לפיתוח תכנית שתאפשר לילדי עולים בכיתות ב'-ה' השתלבות מהירה בבית הספר ובחברה בישראל. התכנית, שבכתיבתה השתתפתי, מלמדת את המכלול הלשוני בהאזנה, בדיבור, בקריאה ובכתיבה.

לילדי המגזר הערבי
עברית זה כיף

התכנית להקניית עברית כשפה שנייה לילדים מהמגזר הערבי, נקראת בשם "עברית זה כיף", היא כוללת אחת עשרה חוברות ובהן מספר שלבים: מוכנות, תפקודי לשון, קריאה וכתיבה, האזנה ודיבור. וכן  קריאת העשרה (סידרת הסיפרונים "לקרוא בכיף"). כמו כן כוללת התכנית קלטות שמע ובהן דיאלוגים, קלטות וידיאו ובהן חלקים מהתוכנית "בלי סודות"  של הטלביזיה החינוכית. אני עסקתי בתכנית כעשר שנים, בפיתוח, בכתיבת חוברות ודיאלוגים לקלטות, בהכנת מדריכים למורה, בקשר עם מורים ותלמידים, בעריכת פיילוטים בבתי הספר, ובריכוז התכנית כולה.

ספרונים לקריאת העשרה
לקרוא בכיף

בסידרה "לקרוא בכיף" שמונים ספרונים. היא מיועדת לילדים הרוכשים את העברית  כשפה ראשונה או שנייה. הסיפרונים פותחו בדרך מיוחדת כך שכל סיפור מתאים גם ללומד המתחיל וגם לקורא המתקדם. הקורא המתחיל יכול לקרוא בכל עמוד רק את השורה הראשונה, ולהנות מסיפור קצר, הקורא המתקדם יכול לקרוא  את הטקסט כולו ולהנות מסיפור ארוך. עם התקדמות הסידרה הולך וגדל מספר השורות בטקסט, ואוצר המלים ומגוון הנושאים מתעשר לפי רמת הגיל והידע. הסיפרונים כוללים מגוון רחב של נושאים וסגנונות, כיוון שנכתבו ע"י כותבים רבים, והם מלווים באיורים משעשעים שנעשו ע"י מגוון של מאיירים. בסידרה זו עסקתי בכתיבת חלק מהספרונים , וכן בפיתוח, בהנחיית כותבים, בריכוז, ובעריכה מסיבית של כל סיפור לנוסח קצר, ולנוסח ארוך.

עברית זה כיף למתקדמים

עם הצלחת התכנית "עברית זה כיף " נקבע המשך פיתוחה לתלמידי חטיבות הביניים. פותחו ארבעה ספרים בשם "עברית זה כיף למתקדמים", נכתבו מגזינים מיוחדים לבני נוער הלומדים עברית כשפה שנייה ("כיף"), וכן מדריכים למורה. עם התרחבות התכנית עסקתי בפיתוח , בהנחיית כותבים ובעריכה.

כתבי עת ועיתונים ללומדי עברית כשפה שנייה

במטרה לקרב את הילדים ובני הנוער, שלומדים עברית כשפה שנייה, אל עברית של יומיום. נכללו בסידרת "עברית זה כיף" שישה מגזינים "כיף", וכמו כן פיתחתי וכתבתי את העיתון "מה נשמע, נשמע עברית".

ועוד בענייני שפה ולשון

בהוצאת רייכגולד  "חברי ג'"

פיתחתי וכתבתי ספר לימוד  בחינוך הלשוני – שפה, ספרות ותרבות לתלמידי כיתות ג'.

טכנולוגיה לתלמידי בית הספר היסודי

עם הכנסת מקצוע הטכנולוגיה לבתי הספר היסודיים, פיתחו משרד החינוך ומט"ח תכנית משותפת שכללה היבטים שונים של הטכנולוגיה, ביניהם טכנולוגיה של חומרים ותהליכים, מבנים ומנגנונים, כוחות ואנרגיה, מידע ותקשורת בטכנולוגיה , אדם וחברה בטכנולוגיה. התכנית נלמדה ע"י תלמידי כיתות א'-ו' וכללה חוברות לתלמיד, מדריכים למורה, וסרט וידאו. תרומתי הייתה בהשתתפות בפיתוח ובעריכה דידאקטית.

צרו קשר